Det blev inte som Louis Armstrong sjöng

A foggy day in London town” är toner som kan höras av många men speciellt för mig, legenderna Louis Armstrong och Ella Fitzgerald. En verklig toppen låt och med en väder prognos man tänker på när det gäller Englands vackra huvudstad London. Inte i detta fall däremot! Den blå himmel som sträcker sig ut över mitt besök till London ger också den värme och lycka som inte kom från den gassande solen eller dom varma vindarna. Den värme över att vara omgiven av en konstant rörelse som ger mig en avslappnad lycka och glädje jag inte haft sen mitt senaste besökt till våran fina huvudstad.

Vi landar på Gatwick onsdag kväll runt 23 tiden och utan några större svårigheter hittar vi till gatwick express. Tåg till tåg tar vi oss till Paddington Station där vi har en cirka 2 minuter promenad till hotellet Alexandra i Sussex Gardens. Hotellet var det man betalade för inte nått märkvärdigt men det var centralt och med 2-3 minuter från Hyde Park.

Torsdag morgon efter ett kort besök i drömmarnas land beger vi oss ut i det fina vädret för frukost på Lido Café and Bar. Promenaden genom parken på morgonen var otrolig. Hundar som sprang runt och människor ute på sin morgon runda innan jobbet.

wpid-20140313_080633_20140330192419775.jpg wpid-20140313_080907_20140320072109039.jpg wpid-20140313_082641.jpg
Testade mig en klassisk brittisk frukost beståendes av stekägg, portabello, “frigående brittisk korv”, stekt fläsk, stektomat och rostat bröd. Men jag bytte ut det klassiska teet mot en av dom godaste espresson jag smakat.

wpid-20140313_084633.jpg

Efter frukosten och parkpromenaden hamnade vi på Oxford street för lite “välbehövlig shopping” . Efter några timmars strosande inne på COS, Zara, River Island och Burberry hade jag blivit några klädesplagg rikare men några snitt fattigare på kontot. Burberry var mer som ett besök än ett shopping tillfälle, även om det var ett underbart besök att få prova deras kläder. Skjortornas kvalitet kände jag skillnaden på jämfört med dom som jag tidigare köpt. Hamnade även på Waterstones och fick med mig väldigt fin litteratur från John Greens bok “Papper Towns” och Mr Porter Paperback Volume Two. Papper towns har jag läst 3 gånger efter att den föll in i min ägo 2 veckor sedan.

Fredagen började lika som torsdagen men denna gång var det frukost på The Serpentine Bar and Kitchen som gällde. Där tog jag en gröt gjord på bircher müsli med grekisk yoghurt, honung, färska bär, en croissant och färsk gjord äppeljuice. Det var helt otroligt gott och utsikten över sjön från bordet gjorde att morgonstund hade guld i mun.wpid-20140314_091051.jpg wpid-20140314_090818.jpg

The Serpentine bar & Kitchen kommer vara mitt frukostställe när jag återvänder till London. Helt klart bästa morgonen och dagen skulle bli  bättre. Promenaden efter frukosten tog oss igenom det gröna och blommande Hyde Park till arkitektoniska mästerverk hela vägen till dagens mål, Harrods.

wpid-20140314_095403.jpg wpid-20140314_095135.jpg wpid-20140314_095344.jpg wpid-20140314_103553.jpg

 Kronjuvelen av varuhus. En elegant byggnad med ett brett och elegantare utbud. Med allt från Mode, Inredning, Leksaker, Böcker, Små turist saker till en vin butik, matbutik från färskt kött och fisk till te, praliner och färdiga rätter att ta med. Inte att glömma bort dom 32 restauranger och caféer. Jag hittade ett otroligt fint klassiskt svart läderbälte på Hugo Boss avdelningen för inte ett allt för massivt pris. Runt lunch tid skulle vi besöka Montreux jazz café. Jazz och champagne med en skaldjurssallad blev en väldigt lång lunch omgiven av tonerna vars rytmer man följer i kaoset som var freestyle jazz.

wpid-20140314_130208.jpgMen allt det goda måste ta sitt slut för att låta nått nytt börja. Efter ett besök inne på Gant för att finna en skjorta för eftermiddagens planer så for vi en snabbis till hotellet för att fräscha till oss för The Wolseley. I England måste man ju ta och äta ett ordentligt “Afternoon Tea” och The Wolseley hade jag haft ögat på för just detta. Som vanligt med mig att alltid stressa för att vara i tid till sånt hamnade vi där 10 minuter tidigt och fick vänta i baren. Vilket alltid är mysigt då med en aperitif. Första gången jag smakade en Manhattan, gladd förvånad över hur god den var.

wpid-20140314_172822.jpg wpid-20140314_172601.jpg wpid-20140314_175531.jpg wpid-20140314_175518_20140330211936823.jpg

Det var väldigt trevligt med en kanna té, färska scones som fortfarande var varma med clotted cream och egengjord sylt. Finger mackor och lite olika bakelser som karamell eclair och den klassiska engelska Battenberg cake. För att vara afternoon tea så var det mer som en väldigt mäktig middag. Vi satt där i flera timmar och njöt av atmosfären i den eleganta atmosfären.

Lördag och söndagens äventyr kommer senare

Leave a Reply

